Wolnobiegi w obudowie

Wolnobiegi w obudowie


>> pobierz strony katalogowe

W obudowie FKhG – do stacjonarnego usytuowania z hydrodynamicznym odchylaniem elementów blokujących do napędów wielosilnikowych

Właściwości:

Wolnobiegi w obudowie FKhG z hydrodynamicznym odchylaniem elementów blokujących stosowane są wtedy, gdy zespół napędzany jest dwoma lub więcej silnikami wzgl. turbinami o tej samej lub podobnej wysokiej prędkości obr.

Wolnobiegi w obudowie FKhG są całkowicie hermetycznie zamkniętymi wolnobiegami z wałem wejściowym i wyjściowym, do stacjonarnego usytuowania.
Znajdują zastosowanie jako:

  • sprzęgło jednokierunkowe (rozłącz.)

gdy jednakowa lub zbliżona jest prędkość obr. na biegu jałowym i w kierunku blokowania.

Znamionowe momenty obrotowe do 14 000 Nm.

Średnica wału do 110 mm.


Dziedziny zastosowania

Napędy wielosilnikowe wykonywane są z dwóch przyczyn:

  • najwyższa możliwe bezpieczeństwo bez przerywanej pracy urządzenia w przypadku awarii źródła prądu lub jednego z zespołów napędowych ,
  • oszczędność energii przy pracy pod częściowym obciążeniem.

Wolnobiegi jednokierunkowe rozłączające spełniają tu ważną rolę jako automatycznie działające sprzęgła. Samodzielnie rozłączają napęd, jeśli nie oddaje on mocy do maszyny. Wolnobiegi te nie wymagają stosowania sprzęgieł.


Przykład zastosowania I

Dwa wolnobiegi w obudowie FKhG 148 ATR w wielosilnikowym napędzie pompy chłodzącej w elektrowni atomowej. W normalnej pracy pompa napędzana jest silnikiem elektr. W wypadkach awaryjnych załączany jest przez urządzenie zabezp. silnik Diesla, który napędza dalej pompę bez przerywania obiegu cieczy chłodzącej. Wolnobiegi automatycznie załączają działający w danej chwili napęd.


Przykład zastosowania II

Trzy wolnobiegi w obudowie FKhG 2.53 ATR w wielosilnikowym napędzie dmuchawy powietrza. Dmuchawa napędzana jest przez jeden z dwóch silników elektr. Dodatkowy napęd pomocniczy służy do wolnego obracania wentylatora przy pracach konserwacyjnych lub celem równomiernego wychłodzenia po wyłączeniu. Wolnobiegi automatycznie załączają działający w danej chwili napęd.

Zalety:

  • do automatycznego załączania i wyłączania napędów wielosilnikowych,
  • przystosowany do ciągłej pracy,
  • bardzo długa żywotność, bo elementy blokujące pracują z odchylaniem hydrodynamicznym,
  • technicznie sprawdzona konstrukcja, korzystna cenowo,
  • transportowanie oleju przez zintegrowaną pompę czerpakową,
  • długie okresy między przeglądami dzięki dużej objętości oleju,
  • kontrola i wymiana oleju bez przerywania pracy,
  • niskie siły łożyskowe dzięki dużej podstawie łożyskowej, przez to wysoka żywotność łożysk,
  • do obliczenia drgań całego systemu do dyspozycji jest krzywa charakterystycznej sprężyny.